Rozpočty v malém podnikání

Rozpočty jsou jsou cenný nástroj, který vám může pomoci k úspěšnému a udržitelnému podnikání. Pomáhají mít přehled o financích, optimalizovat náklady a zvyšovat ziskovost. Naučte se, jak jednoduše začít a proč se vyplatí věnovat rozpočtům čas a pozornost.

„Rozpočet je o tom, říct svým penězům, kam mají jít, místo toho, abyste se ptali, kam se poděly.“

John C. Maxwell

Možná si říkáte, že rozpočty jsou složité a časově náročné. Ale co když vám řeknu, že i jednoduchý rozpočet vám může ušetřit spoustu starostí a financí? 

Super jednoduchý rozpočet

Začít můžete úplně jednoduše. Určete si, kolik si dovolíte utratit za některou část vašich podnikatelských výdajů. Můžete si například vyčlenit konkrétní částku na marketing a tuto sumu sledovat v tabulce nebo na samostatném bankovním účtu. Takto jednoduchý přístup vám pomůže mít finance více pod kontrolou, aniž byste se museli utápět v detailních číslech.

Já sama si takto stanovuji každoročně rozpočet na vzdělávání. Maximální částku, kterou chci za podnikatelské vzdělávání utratit. Dobře si pak rozmyslím každý kurz, když vidím, jak z celkového rozpočtu ubývá. 

Složitější rozpočet

Pokud tušíte, kolik vás něco bude stát a kolik na tom chcete vydělat, můžete snadněji nastavit ceny svých produktů nebo služeb. Zkrátka proti sobě postavíte předpokládané výdaje a požadované tržby. Tento typ rozpočtu vám také pomůže vyhodnotit ziskovost jednotlivých aktivit a rozhodnout se, co se vyplatí dělat dál.

Například pokud plánujete seminář, spočítáte si náklady na jeho realizaci. Svůj čas, pronájem prostor, občerstvení, propagaci…
Na druhé straně odhadnete, kolik účastníků přijde a jakou cenu chcete dát.
Tento jednoduchý rozpočet vám poskytne jasný obrázek o tom, jestli se vám seminář vyplatí.

VÝDAJEČÁSTKAPŘÍJMYČÁSTKA
lektor (já)10 000účastníci20 000
nájem3 000
občerstvení2 000
CELKEM15 000CELKEM20 000
Velmi zjednodušený rozpočet semináře. Počítá s 10 účastníky a cenou 2 000 Kč.

Přečtěte si i článek Bod zvratu, který tento výpočet probírá podrobněji a z trochu jiného úhlu pohledu.

Kdy se rozpočet hodí?

Rozpočet můžete využít v podnikání v různých situacích:

  • Rozpočet jednoho semináře (kolik účastníků a za jakou cenu musím mít, aby se mi seminář vyplatil)
  • Rozpočet jedné služby, třeba konzultací za měsíc (kolik klientů a za jakou částku bych mohla mít, kolik mě to stojí peněz a času)
  • Rozpočet celého podnikání na jeden měsíc nebo třeba celý rok (tady se už dostáváme ke složitějším číslům a tabulkám)

Jak vyčíslit náklady

K sestavení rozpočtu potřebujete vědět nebo odhadnout, jaké náklady vás čekají. Odpíchněte se od historie, pokud už máte nějaké zkušenosti, nebo pečlivě promyslete všechny potřebné položky. Promyslete, co všechno budete dělat a co k tomu budete potřebovat.

Pro lepší přehlednost je lepší náklady roztřídit do menších skupinek. Můžete si je rozdělit na fixní (v podstatě neměnné, pořád stejné, například nájem) a variabilní (mění se s počtem zákazníků či výrobků, například materiál na jeden výrobek). Jinou možností je roztřídění na náklady nutné (bez nich by to nešlo) a obětovatelné (tady můžete případně škrtat a ušetřit). Když si s náklady trochu pohrajete, uvidíte, jestli v kontextu vašeho podnikání dávají smysl.

Jak vyčíslit příjmy

Předpokládané odhadované příjmy vychází z vaší kapacity. Kolik účastníků se vejde na seminář? Kolik konzultací chcete a můžete mít (a také je dokážete prodat)? Kolik výrobků zvládnete vyrobit (a prodat)?

Buďte opatrní a raději odhadněte méně než více. 

K vyčíslení předpokládaných příjmů potřebujete i finanční vyčíslení – cenu. Znáte ji už při tvorbě rozpočtu, nebo ji budete muset právě díky rozpočtu dopočítat? Opět vás odkážu na článek o bodu zvratu, který se těmito výpočty zabývá podrobněji.

V každém případě si udělejte pokud možno realistický odhad, abyste se vyhnuli nepříjemným překvapením.

Na co nezapomenout

Nezapomeňte na svou odměnu. Práce zadarmo nikoho dlouho nebaví a nikoho neuživí. 

Pravděpodobně neodhadnete všechny náklady přesně, proto si nechte nějakou rezervu. Čím méně informací máte, tím méně přesný je odhad a tím větší by měla rezerva být.

A samozřejmě nezapomeňte na zisk. Podnikání by mělo být nejen o přežití, ale i o růstu a prosperitě.

Jak rozpočty vyhodnotit?

Sledujte průběžně realitu. Po skončení akce nebo období vyhodnoťte, jak se rozpočet osvědčil. Sedlo to? Skvěle, můžete ho využít příště. Nesedlo? Zjistěte, kde byla chyba a příště to zkuste lépe.

Proč vůbec rozpočty dělat

Rozpočtování přináší do podnikání řadu výhod, které mohou výrazně přispět k jeho úspěchu a stabilitě. Zde jsou některé z nich:

  • Finanční kontrola: Rozpočet vám umožňuje sledovat, kam přesně vaše peníze jdou, a tím lépe kontrolovat své výdaje a příjmy. Pomáhá vám identifikovat zbytečné výdaje a optimalizovat náklady.
  • Plánování a předvídání: Díky rozpočtu můžete lépe plánovat budoucí výdaje a příjmy, to vám umožní předvídat budoucí potřebu financí a připravit se na ni. Můžete díky tomu lépe plánovat investice, rozvoj a další důležité aktivity ve svém podnikání.
  • Zvyšování ziskovosti: Rozpočtování vám pomáhá rozpoznat ziskové a méně ziskové aktivity. Můžete se pak zaměřit na ty, které přinášejí největší zisk, a upravit nebo proškrtat ty, které se zas tolik nevyplatí.
  • Snižování finančního stresu: Když vůbec nevíte, co vás v podnikání čeká, může to způsobovat značný finanční stres. Naopak když máte jasný přehled o svých financích a víte, že máte dostatek prostředků na pokrytí všech nákladů, tento stres významně snížíte. Díky tomu se můžete víc soustředit na růst a rozvoj podnikání.
  • Lepší rozhodování: S rozpočtem máte k dispozici přesná data, na základě kterých můžete dělat informovaná rozhodnutí. Ať už jde o nové investice, snižování nákladů nebo změnu cenové politiky.
  • Motivace a cíl: Mít jasně stanovený rozpočet a finanční cíle může být velkou motivací. Sledujete, jak se přibližujete ke svým cílům, a máte jasný plán, jak jich dosáhnout.

Rozpočet není jen nástrojem pro sledování nákladů a příjmů. Je to také nástroj pro strategické plánování. Rozpočty vám pomůžou rozhodovat se, kdy a jak investovat, jak nastavit ceny a kde můžete ušetřit. Bez rozpočtů je snadné se dostat do finančních problémů, aniž byste si toho všimli.

Tipy pro efektivní rozpočtování

  • Pravidelně svoje rozpočty aktualizujte: Sledujte své náklady a příjmy a aktualizujte rozpočet podle aktuální situace.
  • Sledujte skutečné výdaje: Porovnávejte plánované náklady s těmi skutečnými. Pokud zjistíte, že utrácíte víc, než jste plánovali, najděte důvod a přizpůsobte rozpočet.
  • Zahrňte rezervy: Vždy si nechte prostor na nečekané výdaje. Rezerva vám pomůže zvládnout nepředvídatelné situace.
  • Vyhodnocujte ziskovost: Sledujte, které aktivity vám přinášejí zisk a které ne. Zaměřte se na ty ziskové a ty ostatní případně optimalizujte nebo eliminujte.

Začněte ještě dnes

Nemusíte být finančním odborníkem, abyste si vytvořili rozpočet. Stačí začít s jednoduchými kroky a postupně svoje rozpočty zdokonalovat. Uvidíte, že vám to přinese klid a lepší přehled o vašem podnikání.

Zkuste si ještě dnes vytvořit svůj první rozpočet. Vyberte si jeden kousek svého podnikání, na který se zaměříte. Jednu akci, jeden skupinový kurz nebo třeba marketingovou kampaň. Postupně pak můžete přidávat další. Průběžně vyhodnocujte a sledujte, jaké změny to vašemu podnikání přinese.

Chcete se na rozpočty podívat společně? Ráda vám pomůžu na konzultaci. Můžeme zkontrolovat váš stávající dílčí rozpočet, nebo na zelené louce postavit rozpočet něčeho, co teprve plánujete.

Lucie Krausová
Jsem ekonomka, účetní a podnikatelka. Baví mě kombinovat práci s čísly a pomoc druhým. Jsem autorka e-booku pro rodiče 4 možnosti přivýdělku při mateřské a rodičovské a pro začínající podnikatele Podnikám na paušál - podrobný průvodce prvními lety podnikání. Pokud Vás zajímá více o mně, více informací zjistíte zde >>

Tento článek vyjadřuje názor autorky, nejedná se o právně závazný dokument.