Víte to? Víte, kam v podnikání utíkají vaše peníze? Víte, kolik v podnikání utrácíte a za co? Víte, co vám vydělává a kolik?
Jestli ne, přečtěte si pár tipů, jak s vědomým řízením podnikatelských peněz začít.
Samostatný bankovní účet vám pomůže ohlídat podnikatelské peníze už jenom tím, že ho máte.
Když budete na tento účet dostávat všechny podnikatelské příjmy a zároveň z něj budete platit všechny podnikatelské výdaje, velmi snadno se dozvíte, jak na tom vaše podnikání je.
Klidně si přepošlete peníze ze svého soukromého účtu. Tento příjem nebudete zdaňovat, jsou to pořád vaše peníze. Označte si všechny tyto přesuny peněz nějakou srozumitelnou poznámkou, třeba „soukromý vklad“ a snadno si vyfiltrujete, kolik jste do svého podnikání vrazili.
Není problém. Přepošlete si peníze z podnikatelského účtu na soukromý. Z něj pak plaťte nákupy, dovolenou, dárky a další soukromé věci.
Když tyto platby do poznámky označíte pokaždé stejným textem, třeba „soukromý výběr“, na pár kliků v internetovém bankovnictví zjistíte, kolik jste si z podnikání vybrali.
Rozhodně doporučuji mít pro podnikání účet samostatný. Ale nemusí to být nutně účet, který banka nabízí jako „podnikatelský“. Jen si ověřte, jestli vybraný typ účtu můžete k podnikání využívat, ne všechny banky to u soukromých účtů povolují.
Jeden účet stačí, ale možná pro vás bude užitečné mít pro podnikání účtů víc.
Můžete si kromě toho založit samostatný účet na daně, na budoucí investici, na nákupy materiálu, na zaměstnance… Možnosti jsou neomezené a záleží jen na tom, jak vám to vyhovuje.
Máte přehled o svých podnikatelských příjmech a výdajích? Nejen o celkových součtech a o tom, kolik si vyděláváte. Ale i o struktuře. Co vám vydělává a kde utrácíte.
První náhled vám dá bankovní účet, nejjednodušší způsob evidence.
Pokud se ale chcete na svoje podnikání podívat do větší hloubky (nebo z větší výšky), hodí se svoje příjmy i výdaje trochu podrobněji sledovat a jednou za čas prozkoumat.
Nemusíte k tomu využívat nutně účetnictví ani daňovou evidenci. Pokud nepotřebujete vést evidenci výdajů kvůli daním, stačí vám jednodušší nástroje:
Miluju tabulky. Můžete si do nich příjmy a výdaje nejen zapisovat, ale také je podle libosti třídit a filtrovat, dělat různé analýzy a grafy. A díky tomu se ve svém podnikání lépe rozhodovat. Když vidíte čísla černá na bílém (nebo barevná na jinak barevném, chcete-li 🙂 ), snáz se vám některé náklady nebo projekty škrtají.
Na druhou stranu tabulky samy od sebe nic nespasí. Jestli vám mají pomáhat, musíte je používat. Rozhodně je lepší jednoduchá tabulka, se kterou to budete umět, než dokonale promyšlená a supersložitá tabulka, ke které se nedokopete.
Fakturační systém je bezvadný na vystavování faktur. Díky němu si ušetříte práci a snížíte počet zbytečných chyb, co se do ručně vystavovaných faktur umí vloudit.
Má ale i další využití.
Koukněte se do svého fakturačního systému, jestli umí exportovat faktury do tabulkového formátu (většinou to bývá csv) a jestli do něj můžete zadávat i výdaje. Třeba to pro vás bude nástroj, se kterým se vám bude pracovat nejlépe.
Nástroje vám pomáhají vědomě řídit vaše podnikatelské peníze. Musíte ale nejprve chtít a začít.
Pomůže vám článek 7 kroků finančního řízení.
Tento článek vyjadřuje názor autorky, nejedná se o právně závazný dokument.