Kam utíkají moje peníze?

Víte to? Víte, kam v podnikání utíkají vaše peníze? Víte, kolik v podnikání utrácíte a za co? Víte, co vám vydělává a kolik?

Jestli ne, přečtěte si pár tipů, jak s vědomým řízením podnikatelských peněz začít.

Bankovní účet

Samostatný bankovní účet vám pomůže ohlídat podnikatelské peníze už jenom tím, že ho máte.

Když budete na tento účet dostávat všechny podnikatelské příjmy a zároveň z něj budete platit všechny podnikatelské výdaje, velmi snadno se dozvíte, jak na tom vaše podnikání je.

Máte na podnikatelském účtu málo peněz?

Klidně si přepošlete peníze ze svého soukromého účtu. Tento příjem nebudete zdaňovat, jsou to pořád vaše peníze. Označte si všechny tyto přesuny peněz nějakou srozumitelnou poznámkou, třeba „soukromý vklad“ a snadno si vyfiltrujete, kolik jste do svého podnikání vrazili.

Chcete si peníze z podnikání vybrat?

Není problém. Přepošlete si peníze z podnikatelského účtu na soukromý. Z něj pak plaťte nákupy, dovolenou, dárky a další soukromé věci.

Když tyto platby do poznámky označíte pokaždé stejným textem, třeba „soukromý výběr“, na pár kliků v internetovém bankovnictví zjistíte, kolik jste si z podnikání vybrali.

Musím mít „podnikatelský“ účet?

Rozhodně doporučuji mít pro podnikání účet samostatný. Ale nemusí to být nutně účet, který banka nabízí jako „podnikatelský“. Jen si ověřte, jestli vybraný typ účtu můžete k podnikání využívat, ne všechny banky to u soukromých účtů povolují.

Stačí mi pro podnikání jeden účet?

Jeden účet stačí, ale možná pro vás bude užitečné mít pro podnikání účtů víc.

  • samostatný účet pro platby kartou na internetu → z něj platíte reklamy na facebooku, uložíte ho ve svém účtu na Zoom nebo v Canvě. Kdyby náhodou údaje o kartě někde unikly, neohrozíte tak všechny peníze svého podnikání, ale jenom menší částku, kterou udržujete na tomto účtu.
  • samostatný účet na tvorbu rezervy → podnikání je věc nejistá a má výkyvy. Někdy příjmy jsou a někdy nejsou. Ať už plánovaně kvůli prázdninám nebo třeba proto, že je nečekaný propad poptávky. Pak se dost hodí, když máte vytvořenou rezervu na chudší měsíce. Na rezervu můžete mít samostatný účet. Každý měsíc si na ni odešlete určenou částku (ideálně nějaké procento z příjmů) a postupně tak střádáte pro strýčka Příhodu.

Můžete si kromě toho založit samostatný účet na daně, na budoucí investici, na nákupy materiálu, na zaměstnance… Možnosti jsou neomezené a záleží jen na tom, jak vám to vyhovuje.

Příjmy a výdaje

Máte přehled o svých podnikatelských příjmech a výdajích? Nejen o celkových součtech a o tom, kolik si vyděláváte. Ale i o struktuře. Co vám vydělává a kde utrácíte.

První náhled vám dá bankovní účet, nejjednodušší způsob evidence.

Pokud se ale chcete na svoje podnikání podívat do větší hloubky (nebo z větší výšky), hodí se svoje příjmy i výdaje trochu podrobněji sledovat a jednou za čas prozkoumat.

Nemusíte k tomu využívat nutně účetnictví ani daňovou evidenci. Pokud nepotřebujete vést evidenci výdajů kvůli daním, stačí vám jednodušší nástroje:

Tabulky

Miluju tabulky. Můžete si do nich příjmy a výdaje nejen zapisovat, ale také je podle libosti třídit a filtrovat, dělat různé analýzy a grafy. A díky tomu se ve svém podnikání lépe rozhodovat. Když vidíte čísla černá na bílém (nebo barevná na jinak barevném, chcete-li 🙂 ), snáz se vám některé náklady nebo projekty škrtají.

Na druhou stranu tabulky samy od sebe nic nespasí. Jestli vám mají pomáhat, musíte je používat. Rozhodně je lepší jednoduchá tabulka, se kterou to budete umět, než dokonale promyšlená a supersložitá tabulka, ke které se nedokopete.

Fakturační systém

Fakturační systém je bezvadný na vystavování faktur. Díky němu si ušetříte práci a snížíte počet zbytečných chyb, co se do ručně vystavovaných faktur umí vloudit.

Má ale i další využití.

  • Vystavené faktury můžete exportovat do tabulky → máte tak skvělý podklad pro další práci a analýzy.
  • Do některých fakturačních systémů můžete zadávat i svoje výdaje. Pak máte informace o vašem podnikání na jednom místě přímo tam.

Koukněte se do svého fakturačního systému, jestli umí exportovat faktury do tabulkového formátu (většinou to bývá csv) a jestli do něj můžete zadávat i výdaje. Třeba to pro vás bude nástroj, se kterým se vám bude pracovat nejlépe.

Jenom o nástrojích to ale není

Nástroje vám pomáhají vědomě řídit vaše podnikatelské peníze. Musíte ale nejprve chtít a začít.

Pomůže vám článek 7 kroků finančního řízení.

Lucie Krausová
Jsem ekonomka, účetní a podnikatelka. Baví mě kombinovat práci s čísly a pomoc druhým. Jsem autorka e-booku pro rodiče 4 možnosti přivýdělku při mateřské a rodičovské a pro začínající podnikatele Podnikám na paušál - podrobný průvodce prvními lety podnikání. Pokud Vás zajímá více o mně, více informací zjistíte zde >>

Tento článek vyjadřuje názor autorky, nejedná se o právně závazný dokument.