Rozpočty jsou jsou cenný nástroj, který vám může pomoci k úspěšnému a udržitelnému podnikání. Pomáhají mít přehled o financích, optimalizovat náklady a zvyšovat ziskovost. Naučte se, jak jednoduše začít a proč se vyplatí věnovat rozpočtům čas a pozornost.
Možná si říkáte, že rozpočty jsou složité a časově náročné. Ale co když vám řeknu, že i jednoduchý rozpočet vám může ušetřit spoustu starostí a financí?
Začít můžete úplně jednoduše. Určete si, kolik si dovolíte utratit za některou část vašich podnikatelských výdajů. Můžete si například vyčlenit konkrétní částku na marketing a tuto sumu sledovat v tabulce nebo na samostatném bankovním účtu. Takto jednoduchý přístup vám pomůže mít finance více pod kontrolou, aniž byste se museli utápět v detailních číslech.
Já sama si takto stanovuji každoročně rozpočet na vzdělávání. Maximální částku, kterou chci za podnikatelské vzdělávání utratit. Dobře si pak rozmyslím každý kurz, když vidím, jak z celkového rozpočtu ubývá.
Pokud tušíte, kolik vás něco bude stát a kolik na tom chcete vydělat, můžete snadněji nastavit ceny svých produktů nebo služeb. Zkrátka proti sobě postavíte předpokládané výdaje a požadované tržby. Tento typ rozpočtu vám také pomůže vyhodnotit ziskovost jednotlivých aktivit a rozhodnout se, co se vyplatí dělat dál.
Například pokud plánujete seminář, spočítáte si náklady na jeho realizaci. Svůj čas, pronájem prostor, občerstvení, propagaci…
Na druhé straně odhadnete, kolik účastníků přijde a jakou cenu chcete dát.
Tento jednoduchý rozpočet vám poskytne jasný obrázek o tom, jestli se vám seminář vyplatí.
VÝDAJE | ČÁSTKA | PŘÍJMY | ČÁSTKA |
lektor (já) | 10 000 | účastníci | 20 000 |
nájem | 3 000 | ||
občerstvení | 2 000 | ||
CELKEM | 15 000 | CELKEM | 20 000 |
Přečtěte si i článek Bod zvratu, který tento výpočet probírá podrobněji a z trochu jiného úhlu pohledu.
Rozpočet můžete využít v podnikání v různých situacích:
K sestavení rozpočtu potřebujete vědět nebo odhadnout, jaké náklady vás čekají. Odpíchněte se od historie, pokud už máte nějaké zkušenosti, nebo pečlivě promyslete všechny potřebné položky. Promyslete, co všechno budete dělat a co k tomu budete potřebovat.
Pro lepší přehlednost je lepší náklady roztřídit do menších skupinek. Můžete si je rozdělit na fixní (v podstatě neměnné, pořád stejné, například nájem) a variabilní (mění se s počtem zákazníků či výrobků, například materiál na jeden výrobek). Jinou možností je roztřídění na náklady nutné (bez nich by to nešlo) a obětovatelné (tady můžete případně škrtat a ušetřit). Když si s náklady trochu pohrajete, uvidíte, jestli v kontextu vašeho podnikání dávají smysl.
Předpokládané odhadované příjmy vychází z vaší kapacity. Kolik účastníků se vejde na seminář? Kolik konzultací chcete a můžete mít (a také je dokážete prodat)? Kolik výrobků zvládnete vyrobit (a prodat)?
Buďte opatrní a raději odhadněte méně než více.
K vyčíslení předpokládaných příjmů potřebujete i finanční vyčíslení – cenu. Znáte ji už při tvorbě rozpočtu, nebo ji budete muset právě díky rozpočtu dopočítat? Opět vás odkážu na článek o bodu zvratu, který se těmito výpočty zabývá podrobněji.
V každém případě si udělejte pokud možno realistický odhad, abyste se vyhnuli nepříjemným překvapením.
Nezapomeňte na svou odměnu. Práce zadarmo nikoho dlouho nebaví a nikoho neuživí.
Pravděpodobně neodhadnete všechny náklady přesně, proto si nechte nějakou rezervu. Čím méně informací máte, tím méně přesný je odhad a tím větší by měla rezerva být.
A samozřejmě nezapomeňte na zisk. Podnikání by mělo být nejen o přežití, ale i o růstu a prosperitě.
Sledujte průběžně realitu. Po skončení akce nebo období vyhodnoťte, jak se rozpočet osvědčil. Sedlo to? Skvěle, můžete ho využít příště. Nesedlo? Zjistěte, kde byla chyba a příště to zkuste lépe.
Rozpočtování přináší do podnikání řadu výhod, které mohou výrazně přispět k jeho úspěchu a stabilitě. Zde jsou některé z nich:
Rozpočet není jen nástrojem pro sledování nákladů a příjmů. Je to také nástroj pro strategické plánování. Rozpočty vám pomůžou rozhodovat se, kdy a jak investovat, jak nastavit ceny a kde můžete ušetřit. Bez rozpočtů je snadné se dostat do finančních problémů, aniž byste si toho všimli.
Nemusíte být finančním odborníkem, abyste si vytvořili rozpočet. Stačí začít s jednoduchými kroky a postupně svoje rozpočty zdokonalovat. Uvidíte, že vám to přinese klid a lepší přehled o vašem podnikání.
Zkuste si ještě dnes vytvořit svůj první rozpočet. Vyberte si jeden kousek svého podnikání, na který se zaměříte. Jednu akci, jeden skupinový kurz nebo třeba marketingovou kampaň. Postupně pak můžete přidávat další. Průběžně vyhodnocujte a sledujte, jaké změny to vašemu podnikání přinese.
Chcete se na rozpočty podívat společně? Ráda vám pomůžu na konzultaci. Můžeme zkontrolovat váš stávající dílčí rozpočet, nebo na zelené louce postavit rozpočet něčeho, co teprve plánujete.
Tento článek vyjadřuje názor autorky, nejedná se o právně závazný dokument.