Rovnováha v podnikání

Co pro vás znamená slovo rovnováha? Je to stav vnitřního klidu, nebo žonglování s míčky?

A co si představíte pod termínem podnikatelská rovnováha?

Pro mě je hledání podnikatelské rovnováhy cestou, jak dosáhnout dlouhodobé udržitelnosti.

Balancovat svoje podnikání tak, aby mi v něm bylo dobře a aby mě uživilo. Upravovat, co moc nefunguje. Hledat způsoby, jak se k rovnováze přibližovat.

Svět okolo se pořád mění, trh se mění, naši zákazníci se mění a my sami se taky měníme, takže si rovnováhu představuju jako umění reagovat na tyto změny a vybalancovávat je.

Vybrala jsem pět pohledů na podnikatelskou rovnováhu. Můžete se podívat do svého podnikání, do své hlavy a do své duše, jestli u sebe v těchto oblastech rovnováhu vnímáte, nebo ne.

1. Rovnováha ceny

Cenotvorba je věda. Nebo hra?

Neustále hledat rovnováhu mezi tím, co je dobré pro mě a pro mé zákazníky. Testovat, zkoušet, vyhodnocovat. Abych se se svými cenami cítila já v pohodě, zákazníci mi je ochotně platili a podnikání mi vydělávalo.

Koukněte se na obrázek s množinami. Při vymýšlení cen hledáme průsečík, směřujeme k němu.

SEBEHODNOTA

Sebehodnota je otázka toho, jak se se svými cenami cítíte. Prodáváte s hlavou vztyčenou, nebo se za svoje ceny tak trochu stydíte?

Jestli máte slabé místo právě tady, podívejte se, co by vám mohlo pomoci.

  • práce na mindsetu, koučování
  • sepsat si, co všechno už jsem dokázala, v práci, v podnikání, v životě
  • pracovat s referencemi, nejen kvůli marketingu, ale i pro svoje potěšení

Mně kromě zmíněných bodů ještě pomáhá spočítat si minimální cenu, která mi zaplatí náklady a přinese potřebný zisk. Pak si ceny mnohem snáz sama obhájím před sebou i vůči svým zákazníkům.

HODNOTA PRO ZÁKAZNÍKA

Hodnotu pro zákazníky poznáte nejlépe podle toho, jestli nakupují nebo ne. Jestli vaše nabídka řeší to, co vaši klienti potřebují a chtějí řešit, nebo ne. Jestli chtějí dát své peníze právě vám.

Pokud vám to drhne právě tady, pomůže vám nejlépe zkušený markeťák.

NÁKLADY A ZISK

Nákladový pohled na cenu je většinou nejméně oblíbený, ale je velmi potřebný.

Pro mě to naopak je ten nejoblíbenější, protože počítání a tabulky, to je moje práce a moje radost.

Víte, kolik si potřebujete vydělat?
Abyste zaplatili svoje průběžné náklady i investice do vašeho podnikání a ještě vám zbyla dostatečná odměna pro vás?

Někdy poznáte snadno, že vaše podnikání vydělává. Peníze dlouhodobě přibývají, vyplácíte si krásnou odměnu a máte z čeho investovat do rozvoje. Super.

Někdy to ale chce trochu víc počítání, hlavně když to moc nevychází.

  • za co v podnikání utrácím?
  • jsou to výdaje, které dávají smysl?
  • mám je všechny promítnuté do cen?

Obrovským výdajem, i když ne přímo v penězích, je náš čas. Nezapomínejte na něj ve svých kalkulacích.

2. Rovnováha času

Víte, kolik času podnikání věnujete?

Sledujete si odpracovaný čas? Používáte k tomu nějaké nástroje? Nebo si zapisujete do sešitku?

Nebo máte pevné pracovní úseky, které se hlídají docela snadno?

Jestli to dosud neděláte, zkuste si začít sledovat svůj odpracovaný čas. Alespoň přibližně. Můžete k tomu používat diář, papír, tabulku v excelu nebo jakýkoli online trackovací nástroj.

Kolik z toho můžete fakturovat?

Kolik procent z odpracovaného času můžete někomu vyfakturovat?

A kolik času strávíte tou prací „okolo“? Vystavováním faktur, mailováním, vzděláváním se, propagací, vymýšlením nových produktů?

Nejlépe to poznáte právě z evidence práce. Počítejte ale s tím, že se budete pohybovat někde okolo 50 %, a to v optimálním případě. Pravděpodobně to bude ještě o dost méně.

Když máte hodinové konzultace za tisícovku, vypadá to finančně docela zajímavě. Pokud ale víte, že na každou konzultaci připadnou dvě hodiny té práce „okolo“, najednou se skutečná hodinovka výrazně sníží.

Kolik máte „volna“?

Máte představu, kolik „volna“ si ze svého podnikání během roku berete?
Na dovolenou, Vánoce, školní prázdniny, nemoci vlastní nebo dětí nebo prostě na odpočinek… Na rozdíl od zaměstnanců vám tento čas nikdo nezaplatí a musíte si na něj vydělat v době, kdy vyděláváte.

3. Rovnováha aktivit

Sázíte vše na jednu kartu, nebo máte víc zdrojů příjmů?

Fokus

Je dobré soustředit se na jeden hlavní směr podnikání.

  • zákazníci se vyznají v tom, co děláte
  • jste více soustředění
  • při chůzi jedním směrem člověk dojde nejdál

Na druhou stranu ale při zaměření na jeden obor, jednu skupinu klientů, jeden druh služby hodně riskujeme, že když se něco pokazí, nemáme jinou alternativu našich příjmů.

Diverzifikace

Diverzifikace, rozdělení našeho podnikání do více zdrojů, má také svoje výhody.

  • když nemám sezónu u jednoho oboru podnikání, můžu ji mít u druhého (zmrzlinář v zimě může učit lyžovat – zní to jako vtip, ale jednoho takového znám osobně 🙂 )
  • když opadne poptávka po jedné službě, nahradím ji jinou
  • když mě nebaví rutina, střídám různé druhy zakázek (u mě to je účetnictví / lektorování)
  • když mi slábne propagace jednou cestou, posílím jinou

A má pochopitelně i svoje nevýhody. Když se rozdrobíme moc, nevíme ani my sami, co vlastně děláme. Jak se v tom pak má vyznat zákazník…

Takže jako u ostatních témat, chce to najít rovnováhu. Držet fokus, ale zároveň přiměřeně diverzifikovat.

4. Rovnováha investic

Jak jste na tom s investováním?

Věříte, že do podnikání je potřeba investovat velké peníze, aby se mohlo pořádně rozjet? Nebo radši na penězích sedíte a vynakládáte je opatrně a po troškách?

Jisté je, že investice do podnikání jsou nutné. Bez investic se podnikání rozjet nedá.

Můžete si ale vybrat → investujete radši peníze nebo svůj čas?

Vezměte si třeba web. Pro někoho je lepší nechat si web postavit na klíč a přijít k hotovému. Někdo se radši naučí pracovat s wordpressem a postupně si web vytvoří sám. První varianta vás bude stát hlavně peníze, druhá hlavně čas. Ani jedno z toho není správně nebo špatně, každý to zkrátka máme jinak.

Investované nebo vyhozené peníze?

Než se ale rozhodnete pro větší finanční investici, odpovězte si na důležité otázky:

  • chci investovat až vydělané peníze, nebo svému podnikání půjčím?
  • jak konkrétně mi tato investice pomůže zvýšit moje podnikatelské příjmy?
  • jak poznám, že se mi investice vyplatila?
  • za jak dlouho se mi má vrátit?
  • kolik si můžu dovolit v podnikání ztratit?

Podnikání je věc nejistá. Všechny peníze a všechen čas, který mu věnujeme, nemusíme dostat zpátky.

Investujte proto jen tolik, kolik si můžete dovolit ztratit.

5. Rovnováha motivace

Proč podnikáte?

Chcete se realizovat? Mít svobodu v rozhodování a v čase? Krásně se uživit? Tipuju, že nejspíš jsou všechny tři odpovědi správně.

Hlídejte si, ať si pořád udržíte rovnováhu mezi radostí a ziskovostí. Bez ní vám podnikání nebude fungovat. Ne dlouhodobě.

Když se budete chtít pustit do něčeho nového nebo vymýšlet změnu, zeptejte se:

  • bude mi to dělat větší radost?
  • bude mi to přinášet víc peněz?

Ideál je obojí, ale to ne vždycky vychází. Rozhodujte se podle toho, co vás bude přibližovat k rovnováze radost / ziskovost.

Historka z vlastního života

Jsem profesí účetní. Specializuji se na neziskovky, ty umí a dělá málokdo. Kdybych chtěla, mohla bych vybudovat menší účetní firmu, poptávku mám mnohem větší, než sama zvládnu a chci.

Jenomže větší radost mi dělá individuální nebo skupinová práce s podnikatelkami. Dopad a výsledky vidím hned a pracuji radši s lidmi než s papíry.

Proto jsem se rozhodla pro zdánlivě nepodnikatelské rozhodnutí a většinu účetnictví jsem postupně předala jiným účetním. Abych si vytvořila prostor pro to, co mi sice (zatím) vydělává méně, ale mám z toho tetelení a husí kůži. Pro konzultace a pro kurzy. Stojí to za to.

Lucie Krausová
Jsem ekonomka, účetní a podnikatelka. Baví mě kombinovat práci s čísly a pomoc druhým. Jsem autorka e-booku pro rodiče 4 možnosti přivýdělku při mateřské a rodičovské a pro začínající podnikatele Podnikám na paušál - podrobný průvodce prvními lety podnikání. Pokud Vás zajímá více o mně, více informací zjistíte zde >>

Tento článek vyjadřuje názor autorky, nejedná se o právně závazný dokument.